Warehouse centers - the future of warehousing and logistics

0
568

Wyprodukowanie towaru to dopiero początek drogi, która prowadzi od producenta do konsumenta. Najistotniejszym elementem łańcucha działań, prowadzących od procesu produkcji do zakupu danego produktu przez konsumenta, jest dostarczenie konkretnego towaru, w określonym czasie do miejsca przeznaczenia. Centra magazynowe są doskonałym narzędziem ułatwiającym przedsiębiorcom skuteczne magazynowanie i dystrybucję towaru. Dobrze zorganizowane centrum magazynowe zadba o organizację procesów logistycznych związanych z magazynowaniem oraz przygotowaniem i dystrybucją towarów do odbiorców.

Czym jest i jak działa centrum magazynowe?

Przodkiem centrów magazynowych jak wskazuje nazwa były klasyczne, znane wszystkim magazyny, które służyły do przechowywania wyprodukowanych towarów. Wraz z rozwojem gospodarczym i rozwinięciem transportu oraz większego zapotrzebowania na towary, samo magazynowanie przestało być wystarczające. Coraz częściej oprócz samego składowania producenci potrzebowali miejsca gdzie będzie można dokonać przeładunku i rozdysponowania konkretnych ilości produktu dla konkretnych odbiorców równocześnie kontrolując ilości i zapotrzebowanie.

Zmiana dotychczasowego spojrzenia na transport towarów i związane z nim działania spowodowała reorganizację przestrzeni magazynowych i stworzenie dużych magazynów pozwalających wielu przedsiębiorcom na skumulowanie działalności związanej z logistyką, magazynowaniem i nadzorowaniem wysyłki. Dzięki czemu oszczędzają czas i środki przeznaczone na dystrybucję swoich produktów.

Do głównych zadań centrum magazynowego należą:

  • przyjęcie towaru od producenta
  • składowanie
  • segregowanie
  • przygotowanie towaru do wysyłki,
  • pakowanie
  • wysyłkę towarów.

Odpowiednie zaplanowanie i optymalizacja procesów logistycznych w centrach magazynowych pozwala na maksymalne wykorzystanie zasobów ludzkich i infrastruktury w celu obniżenia kosztów transportu i magazynowania.

Rodzaje centrów magazynowych.

Ze względu na specyfikę organizacyjną centra magazynowe można podzielić na kilka rodzajów.

Magazyny centralne:

Magazyn centralny to w dużej mierze powierzchnie magazynowe należące do jednego przedsiębiorstwa. Składuje się tam całość produkcji posegregowaną w zależności od daty wyprodukowania. Zasoby własne producenta podlegają planowaniu umożliwiającemu sprawne realizowanie bieżących zamówień, co wpływa na koszty i tempo pracy. Brak konieczności oczekiwania na dostawę sprawia że, zamówienia są realizowane na bieżąco i wydawane z magazynu na zasadzie FIFO (pierwszy wszedł, pierwszy opuszcza magazyn)

Magazyny przeładunkowe:

Znane pod nazwą cross-docking, to system logistyczny który ma coraz więcej zwolenników. Centrum magazynowe w tej postaci pośredniczy między sprzedawcą a producentem. Magazyn nie gromadzi zapasów produkcyjnych przez co terminowość dostaw do kolejnego ogniwa łańcucha logistycznego zależy od czasu dotarcia towaru do centrum magazynowego. Towary dostarczane przez producenta najczęściej są już spakowane i gotowe do przeładunku. W centrum magazynowym następuje tylko przeładunek na inne środki transportu w celu wysyłki towaru do mniejszych odbiorców. W magazynach przeładunkowych nie prowadzi się najczęściej bardziej skomplikowanych usług logistycznych związanych z kompletowaniem i przepakowywaniem towarów.

Magazyny pick-by-line:

Oferują usługę polegającą na zebraniu i połączeniu towarów znajdujących się w różnych dostawach, w celu zrealizowania zamówienia konkretnego klienta. Kompletacja zamówienia wymaga przeładunku towarów jednostkowych i rozbudowanego cyklu uzupełniania stanów magazynowych oraz prowadzenia szczegółowej dokumentacji relokacji towarów wewnątrz systemu centrum magazynowego. Tradycyjna metoda polegająca na przemieszczaniu się operatora po obiekcie i kompletowaniu części zamówienia, jest coraz częściej zastępowana przez elektroniczne systemy dostarczania towaru i kompletacji zamówień.

Centra magazynowe profesjonalnie nadzorują działanie wszystkich ogniw łańcucha dostaw, żeby towary płynniej trafiały od producenta do odbiorcy, z korzyścią dla wszystkich uczestników tego procesu.

 

________________________________________________________________________
ARTYKUŁ SPONSOROWANY | Drogi czytelniku powyższy artykuł może być materiałem reklamowym (artykułem sponsorowanym), który został napisany lub zlecony przez reklamodawcę.