Kontenery towarowe to standardowe kontenery transportowe. Kontenery wysyłkowe mają standardowe wymiary, zwykle 20 x 8 x 8,5 lub 40 x 8 x 8,5 lub 45 x 8 x 9,5. Muszą być skonstruowane zgodnie z pewnymi minimalnymi standardami wytrzymałości, aby wytrzymać rygory długich podróży oceanicznych i przenieść się z jednego środka transportu na inny. Kontenery wysyłkowe spełniające normy mogą uzyskać certyfikat CSC – Konwencja o bezpiecznych kontenerach – niezbędny do użytku w transporcie międzynarodowym.
Specjalistyczne ciężarówki, wagony i sprzęt przeładunkowy zostały zaprojektowane tak, aby pomieścić te standardowe pojemniki. Kontenery dobrze pasują do tych pojazdów (a także ładowni statków), a sprzęt przeładunkowy może łatwo przenosić kontenery z ciężarówek do wagonów na statki i w odwrotnym kierunku. Same kontenery towarowe mogą mieć kieszenie na wózki widłowe (zwykle dostępne tylko dla kontenerów 20 ‘lub krótszych), które ułatwiają obsługę wózka widłowego.
Standaryzowane kontenery towarowe zwiększyły szybkość i efektywność ruchu ładunków oraz rozszerzyły handel światowy. Łatwy i szybki przeładunek kontenerów z jednego środka transportu na inny – transport intermodalny – jest głównym czynnikiem umożliwiającym wydajność. Multimodalny obiekt transportowy umożliwia także transport towarów między obszarami, takimi jak woda, tory kolejowe, drogi i powietrze, aby bez zakłóceń dotrzeć z miejsca przeznaczenia do miejsca docelowego.
Kontenery frachtowe Kontenery
frachtowe są zwykle wysyłane na „komórkowe” kontenerowce, tak zwane, ponieważ przestrzeń ładunkowa statków jest podzielona na standardowe komórki, aby pomieścić kontenery przypominające plaster miodu.
Ładowność statków wyrażona jest w TEU lub w jednostkach równoważnych dwadzieścia stóp. Przestrzeń zajmowana przez standardowy kontener ładunkowy o długości 20 stóp to jeden TEU, a przestrzeń zajmowana przez kontener o długości 40 stóp to 2 TEU. Kontenery w tych dniach mogą przewozić prawie 5000 TEU.
Kontenery i zabezpieczenia
Kontenery są zaprojektowane w sposób wandaloodporny. Zazwyczaj zawierają one również solidne ryglowanie w postaci jednych podwójnych drzwi, które są zabezpieczone czterema ryglami rozciągającymi się na całą wysokość pojemnika. Pręty blokujące mają dodatkowe zamykane uchwyty, które można zabezpieczyć kłódkami i zaplombować.
Pakowanie i zamykanie całego kontenera na terenie nadawcy, a następnie otwieranie go wyłącznie na terenie odbiorcy może dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo. Wszelkie wymagane kontrole celne i certyfikacja odbywają się w siedzibie nadawcy i odbiorcy.
Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo, przesyłki w kontenerach ponoszą mniejsze koszty ubezpieczenia od kradzieży, kradzieży i uszkodzeń.
Pakowanie kontenerów towarowych
Kartony mogą mieć różne nieparzyste rozmiary, a wewnętrzne wymiary pojemników są mniejsze niż wymiary zewnętrzne. Zatem podzielenie zewnętrznej objętości pojemników na objętości kartonu nie da prawidłowego wyobrażenia o liczbie kartonów, które może przenosić pojemnik. Na przykład podzielenie zewnętrznej objętości pojemnika o wymiarach 20 x 8 x 8,5 cala (1360 stóp sześciennych) na objętość kartonu o wymiarach 1,5 x 1 x 1 cala (1,5 stopy sześcienne) może dać mylący pomysł, że możemy spakować 906 kartony do pojemnika.
Standardowe wymiary wewnętrzne kontenera o długości 20 stóp wynoszą około 19,35 ‘x 7,71’ x 7,83 ‘, co daje wewnętrzną objętość 1168 stóp sześciennych. Dzielenie tej objętości na karton o objętości 1,5 stopy sześciennej daje liczbę 778. Nawet ta liczba jest błędna, ponieważ wielkość kartonu jest nieparzysta.
Jeśli ułożysz kartony w stos wzdłuż długości kontenera 19,35 ‘, możesz pomieścić maksymalnie 12 rzędów. Maksymalnie 7 rzędów takich 12-rzędowych kartonów można zmieścić wraz z szerokością pojemnika, dając 84 kartony na warstwę. 7 takich warstw można ułożyć w stos wzdłuż wysokości pojemnika, mieszcząc w sumie tylko 588 kartonów.
To pozostawia dużo zmarnowanej przestrzeni. Więc zmieniasz układ. Kartony są ułożone wzdłużnie na szerokości pojemnika. To pomieści 5 kartonów na całej szerokości. 19 takich 5 rzędów można umieścić na całej długości pojemnika, mieszcząc 95 kartonów na warstwę. Liczba warstw pozostaje taka sama przy 7, więc całkowita liczba kartonów, które można zapakować w ten sposób, wynosi 665, czyli znacznie więcej niż w ostatnim układzie. Nawet teraz istnieje zmarnowana przestrzeń, której nie można uniknąć, biorąc pod uwagę niedopasowanie objętości kartonu do objętości pojemnika.
Pakowanie kontenerów towarowych do pełnej pojemności wymaga zatem wcześniejszego planowania.