Co warto wiedzieć na temat wózków widłowych do wąskich korytarzy?

0
602

W pierwszej części tego artykułu przedstawiamy garść podstawowych informacji na temat wózków widłowych. W dalszej części przedstawiamy rozwiązania dedykowane do magazynów, w których stosowane są wąskie korytarze. Czytając ten artykuł dowiesz się między innymi w jakich aspektach rozwiązania Bendi mają przewagę nad wózkami systemowymi VNA oraz wózkami reach-truck.

Czym jest wózek widłowy? Podstawowe informacje na temat wózków widłowych

Wózek widłowy to kołowy pojazd mechaniczny, który umożliwia transport towarów o dużej wadze (nawet do kilkudziesięciu ton). Jest to rozwiązanie powszechnie stosowane w magazynach, centrach dystrybucyjnych, portach oraz w fabrykach. Wózki stały się ważnym narzędziem wykorzystywanym w pracach rozładunkowych oraz w transporcie na niewielkie odległości.

W zależności od modelu udźwig wózka może się mocno różnić. Lekkie maszyny tego typu pozwalają na udźwignięcie kilkuset kilogramów. Standardowe wózki widłowe radzą sobie z udźwigiem rzędu kilka ton. Przy czym specjalistyczne modele dedykowane do towarów o najwyższej wadze mogą udźwignąć nawet kilkadziesiąt ton. Każdy wózek może charakteryzować się nieco innymi parametrami dotyczącymi maksymalnego udźwigu, dlatego przed rozpoczęciem pracy warto zapoznać się Dokumentacją Techniczno-Ruchową.

Warto odnotować, że osoba obsługująca wózek widłowy powinna posiadać odpowiednie uprawnienia. Jest to legitymacja wydawana przez Urząd Dozoru Technicznego oraz Książka Operatora.

Wózki systemowe VNA oraz wózki reach-truck

Wózki VNA to wózki przeznaczone do pracy w wąskich przestrzeniach. Zazwyczaj pracują w korytarzach nieznacznie szerszych niż sam wózek. Tym samym świetnie sprawdzają się wszędzie tam, gdzie ciężko byłoby dotrzeć wózkiem o standardowych wymiarach. Innymi słowy są to wózki pracujące w wąskich korytarzach mających do 1800mm. Zastosowanie wózków VNA jest dobrym rozwiązaniem dla tych powierzchni magazynowych, które chcą maksymalnie wykorzystać posiadaną przestrzeń bez utraty miejsca na szerokie ciągi komunikacyjne. Dla porównania wózki reach-truck potrzebują korytarzy o szerokości od 2,7 do 3,2 metra. Co w efekcie może zmniejszyć pojemność magazynu nawet o ponad 30% w porównaniu do wąskich korytarzy na jakich mogą pracować wózki VNA. Trzeba jednak odnotować, że wózki systemowe VNA wymagają nieco większych nakładów inwestycyjnych, gdyż konieczny jest zakup prowadzenia indukcyjnego lub szynowo rolkowego co wiąże się z kosztami rzędu kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Alternatywą są wózki Bendi

Zarówno wózki widłowe reach-truck oraz wózki widłowe VNA mają swoje poważne minusy. W przypadku reach-truck są to szerokie korytarze transferowe oraz wymóg posiadania bardzo wytrzymałej posadzki. Z kolei w przypadku wózków systemowych VNA trzeba się liczyć z wysokimi kosztami w postaci zakupienia specjalistycznego prowadzenia (indukcyjnego lub szynowego). Mając to na uwadze coraz częściej wózki systemowe oraz reach-truck są postrzegane jako przestarzałe i nieefektywne rozwiązania.

Wózki widłowe Bendi to wózki wysokiego składowania wykonane z intencją stworzenia nowoczesnego wózka do wąskich korytarzy. Według szacunków zastosowanie korytarzy Bedni pozwala zwiększyć liczbę składowanych palet nawet o 50%. Poza tym, istotne jest to, że wózki nie wymagają specjalistycznego prowadzenia. Nie potrzebują też idealnie gładkiej powierzchni. W efekcie nakłady inwestycyjne na infrastrukturę są mniejsze w porównaniu do rozwiązań VNA.

Bendi do wózki, które mieszczą się w korytarzach o szerokości 1800mm. Wybrane modele mogą być stosowane w magazynach wysokiego składowania, gdyż mogą sięgać towar na wysokości do 13 metrów.

Podsumowując, wózki Bendi to nowoczesne rozwiązanie, które pozwala wykorzystać kubaturę magazynu do maksimum. Jednocześnie koszt wdrożenia takiego rozwiązania jest wyraźnie konkurencyjny w porównaniu do wózków VNA oraz reach-truck.

________________________________________________________________________
ARTYKUŁ SPONSOROWANY | Drogi czytelniku powyższy artykuł może być materiałem reklamowym (artykułem sponsorowanym), który został napisany lub zlecony przez reklamodawcę.